Tagi

dziecko wchlaniac organizm karta msds zwrot foliowy kwasic kwas witamina

Fora dyskusyjne

zobacz czy można przedawkować "kwas foliowy"? (4)

zobacz Kwas foliowy (13)

zobacz Jestem w ciąży - jakie suplementy? (6)

zobacz pytanie o magnez (5)

zobacz kwas foliowy (13)

zobacz "Kuracja" na wzrost- czy mi nie zaszkodzi? (3)

zobacz metoda na niski poziom płytek krwi (0)

zobacz Nietypowa sytuacja (2)

zobacz Proszę o analizę wyników badania krwi (2)

zobacz Anemia. (4)

zobacz proszę o interpretację wyników krwi (0)

zobacz meridia (1)

zobacz jak to jest z lekami? (1)

zobacz alergia niby nie istniejąca (1)

zobacz Upośledzenie wchłaniania witaminy D3 (4)

Informator Medyczny » Encyklopedia » Kwas foliowy

Kwas foliowy

Kwas foliowy
Ogólne informacje
Nomenklatura systematyczna (IUPAC)
kwas (2S)-2-[[4-[(2-amino-4-okso-1H-pterydyn-6-ylo)metylamino]benzoilo]amino]pentanodiowy
Inne nazwy i oznaczenia
folacyna, folan, kwas pteroiloglutaminowy, witamina B9, witamina B11, witamina M
Wzór sumaryczny C19H19N7O6
Masa molowa 441,41 g/mol
Wygląd pomarańczowożółty, krystaliczny proszek
Identyfikacja
Numer CAS 59-30-3
PubChem 6037[1]
DrugBank DB00158[2]
Jeżeli nie podano inaczej, dane dotyczą
warunków standardowych (25 °C, 1000 hPa)
Klasyfikacja
ATC B03BB01
Multimedia w Wikimedia Commons

Kwas foliowy (folacyna, witamina B9, witamina M, witamina B11) – witamina z grupy B. Występuje w żywności w postaci folianów, dlatego często termin witamina B9 utożsamia się z całą grupą związków (ustalono, że może istnieć teoretycznie ok. 150 rozmaitych form kwasu foliowego; w przyrodzie jest ich nieco mniej, bo około 20 rodzajów). Nazwa kwasu pochodzi od łacińskiego słowa folium ("liść").


Rola w organizmie

Kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek; wpływa dodatnio na system nerwowy i mózg, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym; zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u rozwijającego się w łonie matki dziecka, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków; bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego, w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek, reguluje ich podział; usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit; jest czynnikiem antyanemicznym, pobudza procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek; chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).


Skutki niedoboru

  • zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek w organizmie
  • mała ilość czerwonych ciałek we krwi, tzw. anemia megaloblastyczna (makrocytowa)
  • uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją
  • stany niepokoju, lęku, depresja, nadmierna drażliwość
  • bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią
  • zaburzenia w trawieniu i we wchłanianiu składników odżywczych, niedożywienie, biegunka, zmniejszony apetyt, obniżona masa ciała
  • stany zapalne języka oraz błony śluzowej warg, bóle głowy, kołatanie serca, przedwczesna siwizna
  • u dzieci i młodzieży zahamowanie wzrostu.

Prawidłowa podaż kwasu foliowego jest niezwykle istotna u kobiet w ciąży. W celu profilaktyki wad cewy nerwowej u płodu, zaleca się przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie, przez okres począwszy od trzech miesięcy przed planowaną ciążą, aż do 12 tygodnia. W praktyce, ze względu na duży odsetek ciąż nieplanowanych, zaleca się, aby wszystkie kobiety w wieku rozrodczym, przyjmowały stale doustną suplementację kwasu foliowego w dawce 0,4 mg. U kobiet, które urodziły już jedno dziecko z wadą cewy nerwowej, zaleca się profilaktykę dawką 5 mg kwasu foliowego na dobę.


Skutki nadmiaru

Zwiększone dawki kwasu foliowego mogą powodować: bezsenność, rozdrażnienie, depresję, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, skórne reakcje alergiczne (wysypka, zaczerwienienie, swędzenie), w rzadkich przypadkach skurcz oskrzeli. Ponadto nadmiar kwasu foliowego w czasie ciąży zwiększa ryzyko zachorowania przez dziecko na astmę[4].


Źródła w pożywieniu

Znajduje się w liściastych warzywach, szczególnie zielonolistnych (sałata, szpinak, kapusta, brokuły, szparagi, kalafiory, brukselka), a także w pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy, soi, burakach, orzechach, słoneczniku, drożdżach piwnych, wątrobie, żółtku jajka, pszenicy, pomarańczach, bananach, awokado. W wielu krajach (nie w Polsce) kwasem foliowym wzbogaca się chleb.


Wchłanianie przez organizm


Zobacz też


Przypisy

  1. Kwas foliowy – podsumowanie (ang.). PubChem Public Chemical Database.
  2. Kwas foliowy – karta leku (DB00158) (ang.). DrugBank.
  3. Kwas foliowy (ang.). Karta charakterystyki produktu Sigma-Aldrich dla Stanów Zjednoczonych. [dostęp 2011-05-28].
  4. Effect of Supplemental Folic Acid in Pregnancy on Childhood Asthma: A Prospective Birth Cohort Study. , 2009-10-30. [dostęp 2011-05-26]. 

Linki zewnętrzne



Tekst udostępniany na licencji Creative Commons.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_foliowy

Artykuły Wikipedii dotyczące medycyny, weterynarii i tematów pokrewnych nie mogą być traktowane jako porada medyczna ani jako opinia medyczna w przypadku jakiegokolwiek problemu zdrowotnego lub sposobu leczenia. Nawet jeżeli opis zawarty w artykule jest zgodny z aktualną wiedzą medyczną, może nie mieć zastosowania do konkretnego przypadku chorobowego, objawów czy terapii.

książki

Nadmiar kwasu rujnuje zdrowie - przyczyny i skutki Nadmiar kwasu rujnuje zdrowie - przyczyny i skutki
 
Liczmy w diecie. Witaminy Liczmy w diecie. Witaminy
 
Smacznie i zdrowo - część 2 Smacznie i zdrowo - część 2
 
Właściwe i smaczne żywienie w reumatyzmie Właściwe i smaczne żywienie w reumatyzmie
 
Słownik dla pielęgniarek i personelu medycznego. Polsko-angielski, angielsko-polski Słownik dla pielęgniarek i personelu medycznego. Polsko-angielski, angielsko-polski
 
Jak leczyć zapalenie stawów bez lekarstw Jak leczyć zapalenie stawów bez lekarstw
 
Jak leczyć zapalenie stawów bez lekarstw wyd.2 Jak leczyć zapalenie stawów bez lekarstw wyd.2
 
Wszystko co powinnaś wiedzieć o ciąży Wszystko co powinnaś wiedzieć o ciąży