Powiązane leki
(opisy)

Insulinum Solutio Neutralis (Insulini iniectio neutralis)

Kreon 40000 (Pancreatinum)

Hepa-Merz (Ornithini aspartas, Pancreatinum)

Novothyral (Levothyroxinum natricum, Liothyroxinum natricum)

ProMyalgan

Anticol (Disulfiramum)

DrUroda Smukła sylwetka faza 3 utrzymanie wagi

DrUroda Smukła sylwetka faza 2 oczyszczanie

DrUroda Smukła sylwetka faza 1 spalanie

Sanuvis (krople, iniekcje)

Tagi

niskoweglowodanowych niskoweglowodanowe tluszcz spozyc spozywac weglowodan atkinsa faza doba dieta

Fora dyskusyjne

17 lat, nadwaga (22)

pomoc w ułożeniu diety. (13)

Przemęczenie (8)

dieta wysokoweglowodanowa a zdrowie (1)

Dieta niskowęglowodanowa (7)

dieta dukana (5)

prawidłowy poziom cukru we krwi + dieta dla cukrzyka (1)

staranie o dzidziusia a dieta (2)

problemy ze stopami (2)

strASZNIE SIE POCE (1)

Słabo mi po jedzeniu. (3)

Czy to może być rak jelita lub żołądka? (3)

jak przytyc problem nr2 (1)

Bóle żołądka po posiłkach (2)

Do dermatologa / Czy to luszczyca (1)

Informator Medyczny » Encyklopedia » Dieta niskowęglowodanowa

Dieta niskowęglowodanowa

Dieta niskowęglowodanowa – dieta zakładająca spożywanie węglowodanów w ilościach nie większych niż 100 gramów na dobę. Dieta niskowęglowodanowa jest bardzo tłusta, opierająca się głównie na wysokotłuszczowych częściach mięsa zwierzęcego, wysokoprocentowych śmietanach i małej ilości owoców i warzyw. Część środowiska medycznego uważa tę dietę za niebezpieczną dla zdrowia, zaś jej zwolennicy twierdzą, że jest na odwrót.


Historia

W 1862 roku William Banting zastosował taka dietę za namową znajomego lekarza. Efekt (zmniejszenie wagi o około 30 kg w krótkim czasie), że skłonił go do wydania w 1869 książki opisującej zasady diety: William Banting, LETTER ON CORPULENCE). Dieta ta była również stosowana z konieczności przed odkryciem i powszechnym zastosowaniem insuliny do leczenia chorych na cukrzycę.


Porównanie z innymi dietami

Autorzy diet niskowęglowodanowych prezentują radykalnie inne podejście do tematyki zdrowego odżywiania oraz redukcji tkanki tłuszczowej od zwolenników diet tradycyjnych.

Według zwolenników niskowęglowodanowych diet, ograniczając spożycie węglowodanów, człowiek jest w stanie znacznie lepiej kontrolować poziom insuliny (której w związku z mniejszą podażą węglowodanów wydziela się mniej z komórek beta trzustki) oraz cukru we krwi, co w sposób naturalny ma zmniejszać znacząco nadmierny apetyt oraz działa pozytywnie na szereg procesów metabolicznych. Zredukowanie ilości węglowodanów w pożywieniu ma likwidować tzw. "huśtawkę cukrową" oraz objawy hipoglikemiczne.

Zdecydowana większość autorów diet niskowęglowodanowych poleca je osobom chorym na cukrzycę, twierdząc, że możliwe jest całkowite wyleczenie cukrzycy typu drugiego oraz złagodzenie objawów cukrzycy typu pierwszego. Uważają oni także, że na dietach niskowęglowodanowych bardzo łatwo jest zredukować zbędną tkankę tłuszczową, gdyż przez unormowanie poziomu cukru we krwi stosujący ją człowiek ma nie odczuwać nadmiernego głodu, charakterystycznego dla diet ograniczających spożycie kalorii. Brak jednak badań potwierdzających skuteczność diet niskowęglowodanowych w dłuższym okresie stosowania.

Diety niskowęglowodanowe w zdecydowanej większości nie zakładają lub wręcz nie zalecają liczenia kalorii. Autorzy stwierdzają co prawda, że na dietach niskowęglowodanowych faktycznie występuje deficyt kaloryczny, dlatego potrafią być bardzo skuteczne w odchudzaniu, lecz ów deficyt występuje niejako "naturalnie" a kaloriami nie należy się przejmować.

Według wielu środowisk medycznych, diety niskowęglowodanowe są dietami ketogenicznymi. Wśród pomysłodawców diet niskowęglowodanowych dominuje pogląd, iż stan ketozy będący normalnym stanem metabolicznym, ujawniającym się przy spożyciu węglowodanów ok. 30 g na dobę lub mniejszym nie jest wcale konieczny ani dla odchudzania ani dla korzyści zdrowotnych. Warto zauważyć, iż ów stan nie występuje u osób spożywających 50 g lub więcej węglowodanów na dobę. Niektórzy z autorów jednak polecają tzw. "ketogeniczną fazę wprowadzającą" do odpowiedniej diety, w celu szybszego przystosowania organizmu do spalania rezerw tłuszczu. Faza taka powinna trwać zwykle nie dłużej niż kilka tygodni i nie ma dowodów naukowych na to, żeby w jakikolwiek sposób negatywnie wpływała na organizm. Dość często ketoza będąca pojęciem skojarzonym z dietą niskowęglowodanową mylona jest z kwasicą ketonową, przypadłością charakterystyczną dla cukrzyków, nie występującą u zdrowych ludzi.


Składniki diety

Spożywane na diecie niskowęglowodanowej produkty nie podlegają w zasadzie ograniczeniom jakościowym, choć autorzy generalnie nie zalecają żywności rafinowanej, przetworzonej, oczyszczonej oraz sztucznej. Na "czarnej liście" znajdują się co najwyżej produkty, których nie można zaliczyć do "dietetycznych" w żaden sposób. Podstawowym kryterium doboru składników jest kryterium ilościowe, czyli najważniejsze: ograniczenie spożywanych węglowodanów do (w zależności od planu) 20 do 100 gramów na dobę. Autorzy kładą także nacisk na zapewnienie wystarczającego "dowozu" białka odpowiedniej jakości (zaleca się najczęściej od 1 g do 2,5 g białka na każdy kilogram masy ciała) oraz właściwy dobór tłuszczów, przy czym ograniczenia co do spożywania tłuszczów zwierzęcych nie są tak wyraźnie zarysowane, jak według dietetyki tradycyjnej. W zdecydowanej większości diet niskowęglowodanowych, spożycie tłuszczów nie jest ograniczone ilościowo, mówiąc potocznie "najadamy się nimi do syta". Wszyscy spośród autorów zalecają wysokie spożycie warzyw, niskoglikemicznych owoców oraz dopuszczają produkty pełnoziarniste. Uważają, iż powyższe składniki powinny być preferowane podczas dostarczania dziennych porcji węglowodanów.

Produkty szczególnie polecane w dietach niskowęglowodanowych: wszystkie rodzaje mięs, ryb, sery żółte, sery pleśniowe, sery twarogowe, masło, jaja, oliwa z oliwek, orzechy, migdały, warzywa, niskowęglowodanowe owoce, produkty pełnoziarniste, gorzka czekolada.

Produkty niezalecane: wszelkie produkty mączne, oczyszczone: makarony, ciasta, chleby; wszelkie słodycze, dżemy, wysokowęglowodanowe owoce, słodzone napoje, ziemniaki, biały ryż, cukier.

Diety niskowęglowodanowe na ogół preferują zwierzęce źródła białka, nie brak jednak opracowań, według których stosowanie wegetariańskiej wersji diety jest całkiem możliwe a i może być bardzo korzystne dla zdrowia. Autorzy diet niskowęglowodanowych polecają na ogół napoje niesłodzone, głównie wodę mineralną lub źródlaną. W zależności od wersji planu, dozwolone są także napoje kofeinowe takie jak kawa czy herbata.


Odmiany diet niskowęglowodanowych

Dieta Atkinsa

Jest to rodzaj niskowęglowodanowej, bogatotłuszczowej i bogatobiałkowej diety, która została opracowana i spopularyzowana przez amerykańskiego lekarza, Roberta Atkinsa.

W 1972 roku ukazała się książka Dr. Atkins' Diet Revolution w której przedstawiono zalecenia dietetyczne, które, według autora, miały przyczyniać się do poprawy stanu zdrowia. Książka cieszyła się znaczną popularnością w USA – sprzedano ponad 10 mln egzemplarzy książki i znajdowała się ona przez 158 tygodni na liście bestsellerów The New York Times. Miliony Amerykanów zaczęły odżywiać się zgodnie z zaleceniami diety Atkinsa.

Dieta Atkinsa zakłada trzy fazy: fazę wprowadzającą, kiedy spożywać wolno maksymalnie 20 g węglowodanów na dobę, fazę osiągania prawidłowej wagi oraz fazę "na całe życie", gdzie ilość dozwolonych węglowodanów na dobę waha się w indywidualnie ustalonych granicach, na pewno jednak nie przekracza 100 g.

Jest to prawdopodobnie najlepiej przebadana dieta ze wszystkich diet niskowęglowodanowych. Ogólnie rzecz biorąc, zawiodła wszędzie, gdzie poddawano ją próbie. Okazała się m.in. nieskuteczna w leczeniu migreny i, na dłuższą metę, otyłości.

Protein Power

Dieta, opracowana przez amerykańskiego lekarza Michaela Eadesa, kładzie nacisk na prawidłowy dobór oraz odpowiednie ilości spożywanego białka, ograniczając węglowodany do ok. 40g na dobę. Eades podkreśla również rolę tzw. "dobrych tłuszczów", w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3 oraz Omega-6. Dieta może, podobnie jak w przypadku diety Atkinsa, zawierać fazę wprowadzającą.

Cykliczna Dieta Ketogeniczna

Dość nietypowa jak na "niskowęglowodanowe" standardy dieta, zakładająca cykliczność w doborze składników odżywczych. Zakłada najczęściej 5 dni ketogenicznych oraz 2 dni "ładowania węglowodanowego", kiedy to spożycie węglowodanów powinno oscylować wokół 4 g na kilogram masy ciała. Wersje owej diety dla kulturystów bywają jeszcze bardziej "skontrastowane". Dieta stosowana głównie przez osoby trenujące sporty siłowe oraz także wytrzymałościowe. Jej specyfika czyli wytworzenie ciał ketonowych jest również wskazywana jako wstępna faza odchudzania.

Dieta dr Lutza

Dieta proponowana przez austriackiego lekarza Wolfganga Lutza jest jedną z najbardziej przystępnych i najprostszych w stosowaniu a przy tym jedną z bardziej uniwersalnych diet niskowęglowodanowych. W swoim opracowaniu "Życie bez pieczywa" autor opisuje bardzo proste zasady rządzące dietą: ograniczenie węglowodanów do 72g na dobę oraz spożywanie nieprzetworzonych i świeżych produktów spożywczych. Zaleca również spożywać 100g białka i 100g tłuszczu na dobę, a co wieczór dwie szklaneczki rozwodnionej wodą whisky. Autor twierdzi, iż dzięki jego diecie wiele osób odzyskało zdrowie, a on sam dożył 97 lat (1913-2010).

Dieta Kwaśniewskiego

Podobnie jak Protein Power, dieta proponowana przez polskiego lekarza Jana Kwaśniewskiego, nazwana przez jej twórcę "optymalną", kładzie nacisk na proporcje składników odżywczych oraz dokładność w ilościowym ich doborze. Dieta Kwaśniewskiego jest zdecydowanie najpopularniejszą dietą niskowęglowodanową w Polsce. Przez profesorów medycyny jest uznawana za wybitnie szkodliwą dla zdrowia.[1] Zawiłe, zmieniające się wraz z historią tego planu zasady diety, elementy filozoficzno-religijno-polityczne oraz populistyczne pojawiające się w książkach autorstwa Kwaśniewskiego odstraszają wielu potencjalnych "niskowęglowodanowców".

Dieta dr Ellisa

Greg Ellis, amerykański naukowiec, zaleca nie tylko ograniczanie węglowodanów, według niego remedium na zbyt obfitą sylwetkę jest przede wszystkim ściśle kontrolowana podaż kalorii w diecie. Niskie spożycie węglowodanów ma według autora opanować apetyt oraz uczynić dietę zdrowszą. Zalecane jest głównie białko zwierzęce, którego podstawowym źródłem powinno być mięso. Ellis w swoich publikacjach podkreśla także dużo bardziej niż inni autorzy konieczność bycia aktywnym fizycznie.

Dieta niskocukrowa

Podstawą diety niskocukrowej jest całkowite wyeliminowanie słodyczy pod wszelką postacią: począwszy od cukierków, czekoladek, ciastek, ciast, tortów, słodkich napojów (głównie gazowanych ale także słodzonych soków a nawet jogurtów), po picie niesłodzonej herbaty i kawy. Dieta redukuje spożycie szkodliwych cukrów prostych przy zachowaniu przeciętnych norm żywieniowych.


Kontrowersje

Świat naukowy jest podzielony w kwestii opinii na temat stosowania tych diet. Podczas, gdy jedni naukowcy wykazują, iż dieta niesie ze sobą wiele pozytywnych konsekwencji, inni wskazują na jej potencjalną szkodliwość związaną z m.in., wysokim spożyciem tłuszczów nasyconych.

W Stanach Zjednoczonych diety niskowęglowodanowe, szczególnie dieta Atkinsa, zostały przyjęte początkowo bardzo entuzjastycznie, ale po początkowej fazie euforii i zainteresowania wiele osób porzuciło ten sposób odżywiania się, co spowodowało bankructwo firmy Atkins Nutritionals Inc [2], produkującej żywność niskowęglowodanową. Obecnie większość naukowców opowiada się za bardziej zrównoważonymi dietami z większym udziałem węglowodanów.

Według części badaczy początkowe pozytywne efekty tej diety są skutkiem zwiększonego wydalania wody z organizmu oraz "przejedzenia" się tłuszczem.

Według wielu naukowców ścisłe przestrzeganie tej diety przez dłuższy okres (ponad dwa lata) mogłoby doprowadzić do skrajnego wycieńczenia organizmu oraz bardzo poważnych niedoborów witamin i mikro i makro elementów niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.


Źródła

  1. Stanisław Sterkowicz: Czy dieta optymalna jest szkodliwa?. “Służba Zdrowia”, 13 maja 2004. [dostęp 2011-02-11].
  2. Atkins Nutritionals Inc. goes bankrupt (ang.) (wikinews)

Linki zewnętrzne



Tekst udostępniany na licencji Creative Commons.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Dieta_niskow%C4%99glowodanowa

Artykuły Wikipedii dotyczące medycyny, weterynarii i tematów pokrewnych nie mogą być traktowane jako porada medyczna ani jako opinia medyczna w przypadku jakiegokolwiek problemu zdrowotnego lub sposobu leczenia. Nawet jeżeli opis zawarty w artykule jest zgodny z aktualną wiedzą medyczną, może nie mieć zastosowania do konkretnego przypadku chorobowego, objawów czy terapii.

książki

Życie bez nadwagi Życie bez nadwagi
 
Dieta Szangri-la Dieta Szangri-la
 
Paleodieta dla sportowców Paleodieta dla sportowców
 
Joga hormonalna. Jak zachować równowagę w okresie przekwitania Joga hormonalna. Jak zachować równowagę w okresie przekwitania
 
101 metod oczyszczania organizmu 101 metod oczyszczania organizmu
 
Książka Kucharska. Plan wypłukiwania tłuszczu Książka Kucharska. Plan wypłukiwania tłuszczu
 
Plan wypłukiwania tłuszczu Plan wypłukiwania tłuszczu
 
Kalorie i tłuszcze. Atlas Kalorie i tłuszcze. Atlas